بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

رای اعتماد مجلس به چهار وزیر پیشنهادی دولت

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بررسی رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های "کار، ‌تعاون وتامین اجتماعی"، ‌ "نفت"، ‌ "وزرش و امورجوانان" و "صنعت، ‌ معدن و تجارت" را آغاز کردند

رئیس‌جمهور در پنجم مردادماه "عبدالرضا شیخ الاسلام"، ‌"رستم قاسمی"، "محمد عباسی" و"مهدی غضنفری" را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های "کار، ‌تعاون و تامین اجتماعی"، "نفت"، ‌"وزرش و امورجوانان" و "صنعت، ‌معدن و تجارت" به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از اعلام وصول نامه معرفی4 وزیر پیشنهادی در چهارشنبه گذشته از برگزاری جلسه رای اعتماد به این وزیران پیشنهادی در روز چهارشنبه  -۱۲مردادماه - خبر داد.

 

بر این اساس، بررسی رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت، در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 

احمدی‌نژاد وارد صحن علنی مجلس شد

 

احمدی نژاد به همراه وزیران پیشنهادی وارد مجلس شد و مورد استقبال محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس قرار گرفت.

 

دفاع رئیس‌جمهور از صلاحیت وزرای پیشنهادی

 

رئیس‌جمهور در دفاع از صلاحیت وزیران پیشنهادی نفت، صنعت و معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان، گفت: در ماه مبارک رمضان درهای آسمان به روی انسان‌ها باز شده و فرصتی برای غبارروبی و پالایش روح به‌وجود آمده است. در این ماه لیله‌القدر وجود دارد که مدیر آن انسان کامل، امام عصر (عج) است.

احمدی‌نژاد افزود: 3 وزارتخانه از ادغام 6 وزارتخانه به‌وجود آمده و وزارتخانه دیگر از ادغام دو سازمان و معاونت رئیس جمهوری ایجاد شده است.


وی تاکید کرد: اصلاح ساختار اداری کوچک‌سازی بدنه دولت باید پس از بررسی‌های دقیق با سرعت اتفاق بیفتد تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود.


رئیس جمهور در ادامه با اشاره به "شیخ الاسلام" وزیر پیشنهادی کار، ‌تعاون و تامین اجتماعی، گفت: وی از مدیران مومن و پرقدرت است؛ کسی که در تمام سطوح مدیریتی از حوزه معاونت استانداری، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزارت کار و امور اجتماعی از چهره های موفق و پرقدرت بوده است.


احمدی نژاد ادامه داد: شیخ الاسلامی فردی مدیر است که با برنامه ریزی خود همه امکانات را در همه سطوح برای پیشرفت و کار بسیج کرد.


وی با اشاره به معرفی "مهدی غضنفری" برای وزارت "صنعت، معدن و تجارت" با بیان این که وی از چهره های آشنا برای مدیریت کشور و این وزارتخانه است، گفت: غضنفری فردی مومن، دلسوز، پرتوان و پرکار است.


رئیس جمهور با موفق ارزیابی کردن فعالیت های غضنفری در مسئولیت های قبلی اظهار کرد: غضنفری حتی در زمان ادغام ها عالمانه عمل کرد و با تسلط حوزه ماموریت خود را اداره کرد.


احمدی نژاد به "رستم قاسمی" به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت نفت اشاره کرد و با بیان این که قاسمی از دلسوزان انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: وی خدمات فراوانی را چه در دوره دفاع مقدس و چه در دوره سازندگی برای کشور داشته است.


رئیس قوه مجریه با بیان این که امروز به هر کجای ایران که سفر کنید آثار خدمات مخلصانه این مرد را مشاهده می کنید، اظهار کرد: امروز قاسمی با آشنایی و تسلط در حوزه نفت آمده  تا بیش از گذشته مجموعه نفت را در خدمت کشور و منافع ملی متحول کند.


احمدی نژاد با اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و امور جوانان با اعلام این که ورزش و جوانان دو حوزه مهم، گسترده و تاثیرگذار جامعه است، خاطرنشان کرد: ایشان هم همه سطوح مدیریتی را مرحله به مرحله از اداره کل و معاون استانداری گرفته تا نمایندگی مجلس و تصدی این وزارتخانه را به صورت موفق طی کرده است.


وی تاکید کرد: حوزه کاری عباسی معمولا همیشه با کمترین تنش و بیشترین همکاری ها همراه بوده است.


رئیس جمهور با ابراز امیدواری به رای نمایندگان به وزرای پیشنهادی اعلام کرد: جا دارد از همکاران قبلی خود که در این حوزه ها زحمت می کشیدند تشکر کنم. کسانی چون مهندس محرابیان که از دوستان و خدمتگزاران کشور در حوزه صنعت و معدن بودند و خدمات فراوانی را در این حوزه انجام دادند.


 احمدی نژاد با تشکر از میرکاظمی و محصولی وزیران پیشین نفت و رفاه و تامین اجتماعی، تصریح کرد: این دو شخصیت نیز خدمات شایانی را به کشور ارائه کردند و امیدوارم در آینده نیز در مسیر خدمتگزاری حرکت کنند.

 

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

 

پس از دفاع کوتاه از وزیران پیشنهادی، رئیس‌جمهوری صحن مجلس را ترک کرد. در حالی که بر اساس تبصره یک ماده ۱۹۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزراء) رئیس جمهور می‌تواند به مدت یکساعت از برنامه‏‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى خود دفاع نماید.

 

موافقان و مخالفان 4 وزیر پیشنهادی

 

محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: براساس قرعه کشی صورت گرفته برای گزینه پیشنهادی  "کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی"،‌ "موید حسینی صدر" نماینده خوی و "داریوش قنبری" نماینده ایلام به عنوان مخالف و "رضا رحمانی" نماینده تبریز و "محسنی بندپی" نماینده نوشهر و چالوس به عنوان موافق وزارت "عبدالرضا شیخ الاسلام" سخن خواهند گفت.

 

همچنین "محمد دهقان" نماینده چناران و طرقبه  و "مصطفی کواکبیان" به عنوان مخالف و "علی بروغنی" نماینده سبزوار به عنوان موافق وزارت "مهدی غضنفری" برای وزارت "صنعت، ‌معدن و تجارت" و "حسن کامران" نماینده اصفهان و "حشمت الله فلاحت پیشه" نماینده اسلام آباد غرب به عنوان مخالف و "موید حسینی صدر" نماینده خوی و "اسدالله عباسی" به عنوان موافق وزارت "محمد عباسی" برای وزارت وزرش و امور جوانان،‌"علی مطهری" نماینده تهران و "علی اکبر اولیاء" نماینده یزد به عنوان مخالف و "حشمت الله فلاحت پیشه" نماینده اسلام آباد غرب و "سیدحسین نقوی حسینی" نماینده ورامین به عنوان موافق وزارت "رستم قاسمی" برای وزارت نفت سخن می گویند.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

مخالفان

 

سید موید حسینی صدر، نماینده خوی و چایباره: شیخالاسلامی باید به عنوان وزیر راه معرفی میشد!

 

♦ آنچه که معضل اصلی کشور ما است، مشکل بیکاری است. شاید نتوان بیکاری را ریشه کن کرد، اما می توان میزان آن را کاهش داد؛ تاکنون چه اقدام هایی برای افراد چند شغله شده؟ آیا چند شغله بودن مطابق قانون اساسی است؟ اگر آقای شیخ الاسلامی مشکلی از نظر قانونی می دید، باید با مجلس مطرح می کرد تا آن مشکل رفع شود.

 

کارفرمایان از اینکه کارگری را استخدام کنند، هراس دارند، اما اگر بیمه برعهده دولت باشد کارفرمایان نگرانی‌ای ندارند. شما در این مدت که وزیر کار بودید می‌توانستید چنین کاری را انجام دهید، اما این طور نشد.

 

♦ برنامه‌های شیخ‌الاسلامی غیرمدون است و تمامی این برنامه‌ها را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و گویا تمامی آنها برای پر کردن صفحه آورده شده است.

♦ ملت ایران نباید کارگرفرست باشد، بلکه باید پزشک و مهندس را به کشورهای دیگر بفرستد. هیچ کشوری نیروی کار خود را به کشورهای دیگر صادر نمی‌کند، چرا که کشوری مانند ایران، کشوری غنی است و هیچ‌وقت مردمش نمی‌پذیرند که کارگر اجنبی و کشورهای دیگر باشند.


♦ اعلام می‌کنند که 73 میلیون نفر در حال حاضر یارانه نقدی دریافت می‌کنند، اما آیا همگی آنها استحقاق گرفتن یارانه را دارند؟ این موضوع را شما باید در برنامه‌هایتان ذکر می‌کردید که چگونه می‌خواهید یارانه‌ها را به طور هدفمند توزیع کنید.

 

داریوش قنبری، نماینده ایلام:شیخالاسلامی وزیرمحفلی است

♦ ایشان به لحاظ تخصصی دکترای حمل‌ونقل دارد و من نمی‌دانم بین این رشته و موسسات حمایتی مانند بهزیستی، تعاون و کار چه نسبتی برقرار است.


♦ شیخ‌الاسلامی قبل از دولت احمدی‌نژاد تجارب علمی و کاری جدی نداشته و معلوم نیست که وی بر چه اساسی برای تصدی این وزارتخانه انتخاب شده‌ است. تنها یک مبنا در این انتخاب وجود دارد و آن این است که احمدی‌نژاد با توجه به روحیات خود تنها از همکاران سابقش در کابینه استفاده می‌کند و شیخ‌الاسلامی هم همکار ایشان در دانشگاه علم و صنعت بوده و تنها با توجه به این معیار از نامبرده استفاده شده است.

♦ شیخ‌الاسلامی جزو محفلی است که در ترکیب جناح‌های موجود کشور نه در اصولگرا می‌گنجد و نه اصلاح‌طلب؛ بلکه محفل خاصی هستند که از دوره نهم ریاست جمهوری در مناسب مختلف اجرایی کشور رشد پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد وجود این محفل برای آینده کشور خطرناک است.


♦ ایشان در برنامه هایشان برای وزارت کار اعلام کردند؛ ۳۵ مقاله علمی و پژوهشی دارند و در برنامه فعلی به ۶۰ مقاله در کارنامه علمی و پژوهشی خود اشاره کرده‌ است که قطعا نمی‌توانسته در طول این ۲ سال معجره کند و ۲۵ مقاله دیگر را تالیف کند و من گمان می‌کنم ایشان یا مقالات افرادی دیگر را به نام خود ثبت کرده و یا خلاف گفته‌ است که باید این مسئله برای نمایندگان شفاف‌سازی و ثابت و مدارک آن توسط وی ارائه شود، زیرا حرف وزرا در اداره قوانین به‌عنوان تاریخ ضبط و ثبت می‌شود.


♦ شیخ‌الاسلامی انسان برنامه‌محوری نبوده است، ایشان در این 2 سال هیچ برنامه‌ای ارائه نداده و حتی توان اجرای برنامه‌های قبلی را هم نداشته است. مثلا هر زمان در کمیسیون اجتماعی صحبت اشتغال می‌شد، ایشان اعلام می‌کرد مسئولیتی در این حوزه ندارد و صورت مسئله را پاک می‌کرد، در حالی که در برنامه کنونی خود اعلام کرده که سالانه ۹۱۴ هزار شغل ایجاد می‌کند و نسبت نرخ بیکاری جوانان به کل کشور را یک‌هشتم خواهد کرد.


♦ در میان صحبت‌های قنبری به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بخشی از فایل صوتی سخنان شیخ‌الاسلامی در کمیسیون اجتماعی مبنی بر اینکه وی هیچ‌گونه مسئولیتی در بحث اشتغال ندارد، پخش شد.

 

تذکر آیین نامه ای: «قنبری» دروغ گفته و باید روزه‌اش را افطار کند

حسن ونایی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی طی تذکری آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 17 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: ماده 17 بر حفظ شأن و حرمت مجلس تأکید دارد و ‌رئیس مجلس باید در مورد سخنانی که در مخالفت با وزرا مطرح شد، ورود می‌کرد‌‌.

وی در این باره افزود: مطابق شرع، آقای قنبری باید روزه‌اش را افطار کند چرا‌که دروغ گفته است.

 

موافقان

 

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری: برنامه‌های شیخ‌الاسلامی مطابق اسناد بالادستی است

 

♦ شخصی که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده، دارای سابقه عملی سطح بالا، تجربه مدیریتی مناسب و مرتبط و همچنین از نظر تجربی دارای برنامه های بسیار مشخص برای وظایفی که گفته شده است.

 

♦ اصلاح قانون نظام بیمه بیکاری، اصلاح قانون کار، تنظیم رابطه میان کار و کارفرما در دستور کار وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

♦ تبعیت از قانون بالادستی، تبعیت از منویات فکری مقام معظم رهبری، در سیاست‌های کلان و قانون برنامه پنجم کاملا در برنامه‌های پیشنهادی شیخ الاسلامی مشهود است.

 

♦ اشتغال یک موضوع ملی و فرابخشی است که فقط نباید آن را از وزارت کار طلب کرد، زیرا این وزارت خانه تنظیم کننده روابط میان کار و کارفرما است که اتفاقا در برنامه‌های وزیر پیشنهادی به چشم می‌خورد.

 

محسنی بندپی، نماینده نوشهر و چالوس: بحث اشتغال و بیکاری بر عهده وزارت کار نیست

 

♦ وی مراتب علمی را با رتبه‌های بالا طی کرده و کسی است که ۱۵ سال سابقه تدریس داشته و رتبه نخست در رشته مهندسی است.

 

♦ بر اساس کدام قانون، وزارت کار مسئول اشتغال کشور است در حالی که اگر انتظار داریم این گونه باشد باید شیخ الاسلام شرح برنامه ها و وظایف وزارتخانه را به مجلس ارائه کند و آن وقت ما درباره بحث اشتغال پاسخ بخواهیم.

 

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد و کلات: شیخ الاسلام تمام شاخص ها را دارد

 

♦ سوابق مناسب و 7 ساله شیخ الاسلامی در وزارت کار نشان دهنده این است که وی تمام شاخص های موجود برای مدیریت در وزارت خانه جدید را دارد.

 

♦ پیش از این که بحث ادغام وزارتخانه ها مطرح شود، شیخ الاسلامی پیشنهاد تشکیل سازمانی مرتبط با بخش های تعاون و کار را مطرح کرده بود و این نشان دهنده این است که وی اهمیت موضوع کار و تعاون را می داند.

 

شیخ الاسلامی: مسئولان باید روح تعاون را به بدنه جامعه تزریق کنند

وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ضمن استقبال از ادغام ۳ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه و تامین اجتماعی، تاکید کرد: وزیر وزارتخانه جدیدالتاسیس باید با انجام دقیق فرایند ادغام روح حاکم بر قانون ادغام را به اجرا درآورد.


"عبدالرضا شیخ‌الاسلامی" در دفاع از برنامه های خود برای تصدی وزارت " تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی" ضمن تقدیر و تشکر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب ادغام ۳ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه و تامین اجتماعی، گفت: با ظرفیت‌های جدیدی که در وزارتخانه جدیدالتاسیس ایجاد می‌شود فارغ از وزیر پیشنهادی شاهد رشد و اعتلای فعالیت‌ها در این وزارتخانه جدید خواهیم بود.


وی وزارتخانه جدیدالتاسیس را دارای ظرفیتی فراتر از ۳ وزارتخانه پیشین دانست و اظهار کرد: به دلیل انسجام و اعمال مدیریت واحد، ابتکار عمل وسرعت و سهولت انجام مسئولیت؛ خدمت‌رسانی بیش از پیش فراهم خواهد شد.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

 

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و مصطفی کواکبیان نماینده سمنان که اسامی آنها به عنوان مخالفان مهدی غضنفری وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اعلام شده بود، از سخنرانی در مخالفت با این وزیر پیشنهادی انصراف دادند.

 

بر این اساس، نماینده موافق مهدی غضنفری هم سخنرانی نکرد. قرار بود علی بروغنی نماینده ‌سزوار به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعدت، معدن و تجارت در صحن علنی صحبت کند.

 

غضنفری: خودم را به مجلس و دولت پاسخگو میدانم

مهدی غضنفری که تا پیش از این وزیر بازرگانی بود، سخنانش را با تشکر از رئیسجمهور برای انتخاب دوبارهاش، رای اعتماد گذشته نمایندگان، انصراف نمایندگان مخالف و محرابیان وزیر صنایع قبلی آغاز کرد.

او نیز همچون شیخالاسلامی از ادغام سریع وزارتخانهها و رای موافق مجلس تشکر کرد و افزود: برای ورود به دهه پیشرفت و عدالت ما به وزارتخانهای چابک و چالاک احتیاج داریم که برای گذر سریعتر از تحریمها میتواند موثر باشد.


وی ادامه داد: تجارت به عنوان موتور حرکت باید صنعت را به عرصه جهانی ببرد تا رهنمود مقام معظم رهبری در جهاد اقتصادی محقق شود و ایشان به این آرزویشان دست یابند که چاههای نفت بسته شده و اقتصاد کشور بر پایه تولیدات غیر نفتی باشد.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت


مخالفان

 

علی مطهری، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر: نگران پیوند خوردن نظامیان با مصادر سیاسی هستیم

 

♦ مخالفت من با قاسمی برای مدیریت در وزارت نفت در زمینه لزوم پیوند نخوردن سپاه و قدرت سیاسی و اقتصادی است، گفت: با توجه به تاکیدهای حضرت امام خمینی (ره) باید از دولتی شدن سپاه و قوای نظامی جلوگیری شود، همان‌طور که از دولتی شدن روحانیت جلوگیری شد.

♦ حضور نظامیان در وزارت نفت پیوند سیاسی، نظامی و اقتصادی است؛ وقوع این موضوع فسادآور است. تقوی از وقوع فساد جلوگیری می‌کند، ولی معصومیت‌آور نیست، نباید بسترهای لازم برای وقوع فساد را فراهم کنیم.


♦ نظامیان کشورهای همسایه ایران در حال دور شدن از سیاست هستند، در ایران اسلامی برخلاف کشورهای همسایه نظامیان در حال نزدیک شدن به سیاست هستند که این موضوع مبارک نیست.

 

♦ هم‌اکنون سپاه به تصاحب پروژه‌های عمرانی در مناقصه‌ها با حضور بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی مانند اپراتور سوم متهم است و حضور یک فرمانده سپاه در وزارت نفت این اتهامات را تشدید می‌کند.

 

♦ فرمایشات حضرت امام به این نکته اشاره دارد که نیروهای نظامی با حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی قدرت خود را از دست می‌دهند.

 

♦ وظیفه شرعی دولت و نمایندگان مردم در مجلس این است که اگر قوای نظامی برخلاف مصالح کشور عمل کرد و در بازی‌های سیاسی وارد شد، در گام اول با آنها برخورد کنند.

 

♦ تجربه‌های نفتی وی برای نمایندگان مردم در مجلس مشخص نشده است.

 

♦ موضوع مخالفت بنده این است که باید با ورود نظامیان به روند سیاسی کشور برخورد شود، چرا که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران مضر است.

 

♦ شخصیت ایشان در ساده زیستی و تلاش جدی در سازندگی کشور، قابل تقدیر است اما با نگاهی کلان به مصالح و آینده نظام باید به این موضوع نگریست و نه یک نگاه حزبی  و گروهی.

 

علی‌اکبر اولیاء، نماینده مردم یزد و صدوق: شایستگی‌ها و ارزش‌های ‌قاسمی بر کسی پوشیده نیست

 

♦ به هیچ وجه خردمندانه نیست با فضای کنونی مجلس و بعد از سخنان رئیس مجلس بنده در مخالفت با آقای قاسمی سخن بگویم.

♦ نباید به بحث‌ها به صورت صفر و صدی نگاه کرد، باید اجازه داد که تمام افراد نظرشان را بیان کنند که در این صورت مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

♦ از صبح تعداد زیادی از همکاران از بنده خواسته‌اند که در مخالفت با آقای قاسمی صحبت نکنم ولی به لحاظ شأن و جایگاه مجلس و نیز به جهت رویه بنده احساس تکلیف کردم که حداقل مطالبی را که به ذهنم می‌رسد بیان کنم.

 

♦ آقای قاسمی ششمین نفری هستند که در وزارت نفت قرار است مسئولیت به عهده بگیرند؛ این بی‌ثباتی در عرصه مدیریت قطعا به کشور آسیب می‌زند، البته شایستگی‌ها و ارزش‌های آقای قاسمی بر کسی پوشیده نیست. میرکاظمی چهار سال وزیر بازرگانی و دو سال هم وزیر نفت بود ولی نفهمیدیم که چرا از صحنه کنار رفت و با هر شخص جدیدی که روی کار می‌آید هم تیم جدیدی روی کار می‌آید که این مسئله مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

 

موافقان

 

علی لاریجانی: سپاه به دنبال چنگ اندازی بر مصادر نیست / مجلس رای نمادین به قاسمی بدهد

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق در دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت سخن گفت. رئیس مجلس شورای اسلامی با استفاده از بخشی از وقت "حشمت‌الله فلاحت پیشه" نماینده اسلام آباد غرب به دفاع از برنامه‌های "رستم قاسمی" وزیر پیشنهادی نفت پرداخت.
 

♦ به دو دلیل خواستم صحبت کنم. یکی اینکه حقی از قاسمی ضایع شد و دیگر اینکه مطالبی درباره سپاه گفته شد که صحیح نیست.

 
♦ ایشان کارهای بسیار مهمی را در قرارگاه سازندگی انجام داده که ممکن است دیگران به خطا بدگویی هایی راجع به قرارگاه یا شخص ایشان انجام دهند، اما ما باید حق را تشخیص دهیم.

♦ این بحث مطرح شد که چون قرارگاه قدرت زیادی در کارهای اقتصادی دارد، مجال را از بخش خصوصی گرفته است در حالی که در جلسه ای که با نمایندگان بخش خصوصی صورت گرفت و من هم حضور داشتم خود نمایندگان اذعان داشتند که مهندس قاسمی کار را توزیع می‌کند و برای بخش خصوصی فرصت کار ایجاد می کند و به جای رقابت با بخش خصوصی به دنبال حمایت از این بخش است.

 

♦ این افتخار سپاه است که سرمایه خود را برای  آبادانی صرف کند و این فرضیه که سپاه از طریق وزارت قاسمی بر نفت به سیاست وارد می شود، تلقی نادرستی است.

♦ من اطلاع دارم که سپاه و فرمانده سپاه با وزارت قاسمی مخالف بود، اما وقتی معطلی وزارت نفت را دید رضایت داد تا نیروی خوب و کاردان خود را به وزارت بفرستد، حتی در مشورتی که ایشان با من کردند، من مراتب نگرانی خود را از رفتن ایشان اعلام کردم.

 

♦ درخصوص وجود اسم قاسمی در لیست تحریم ها، معتقدم مجلس یک رای نمادین به ایشان دهند که دیگران تصور نکنند؛ اگر در بیرون مجلس شایعاتی و حرف هایی درخصوص این تصور غلط است؛ مجلس نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. علاوه بر این اصلا اسم قاسی درلیست تحریم ها وجود ندارد.


♦ از کارشناسان وزارت نفت تقاضا دارم در صورت تصدی وزارت نفت از سوی قاسمی نهایت همکاری را با شخص وی داشته باشند.

♦ این سپاه پاسداران است که در صورت رفتن ایشان به وزارت نفت از بابت از دست دادن چنین نیرویی ضرر می کند.

 

♦ اگر کسی در دوره جنگ مسئولیت داشته، خبط که نکرده است. باید افتخار کرد که این افراد همچنان مسئولیتهایی را می پذیرند و من مطلعم که ایشان مدتها مخالف پذیرش این مسئولیت بود و فرمانده سپاه هم مخالف بود و حتی در مشورت با من هم به ایشان گفتم که نگران ادامه فعالیت قرارگاه هستم که در غیاب شما چطور به فعالیتش ادامه خواهد داد.

 

♦ این تلقی که سپاه می خواهد قدرت سیاسی را بگیرد درست نیست. چون میدانم که به دلیل خوش سابقگی و توانمندی سردار قاسمی، فرمانده سپاه مخالف عدم حضور ایشان بود اما بعد پذیرفتند و اینگونه نبود که بر مصادر سیاسی چنگ بزنند.

 

اخطار قانون اساسی مطهری به لاریجانی

 

علی مطهری در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 77 قانون اساسی با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس درباره سخنان خود گفت: حرف من به درستی روشن نشد منظور من این بود که افراد تا زمانی که عضو سپاه پاسداران یا ارتش هستند‌ و به‌طور کلی، نیروی نظامی محسوب می‌شوند، صلاح نیست در جایگاه وزیر قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: اگر این افراد بازنشسته شوند، ما خوشحال می‌شویم که از تجارب آنها در امور کشور استفاده شود.


علی لاریجانی در پاسخ مطهری گفت: این امر یک سیستم اداری است و باید در آنجا به آن پرداخته شود.

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب: قاسمی تجربه‌ای 20 ساله‌ ‌در حوزه نفت ‌و مراکز استراتژیک انرژی دارد

 

♦ بر اساس سیاست نرم‌افزاری و توسعه انسانی کشور در هر مقطعی یک برنامه برای کشور چیده می‌شود و همه در آنجا بسیج می‌شوند. برادران سپاهی 8 سال جنگیدند و کارهای غیر‌ممکن را ممکن کردند. گام بعدی ما بعد از جنگ موضوع سازندگی بود و برادران سپاهی نیز در این عرصه وارد شدند، بعد از آن هم برخی گفتند که سپاه نباید در عرصه توسعه وارد شود که این مسئله ظلم به کشور است.

♦ آقای قاسمی در طول 20 سالی که در زمینه‌های مرتبط با نفت فعالیت داشت، در چارچوب قوانین کشور عمل کرد، اگر کسی مسئولیتی را در کشور می‌پذیرد و طبق قوانین عمل می‌کند، نباید زیر سؤال برود.


♦ هم‌اکنون دنیا لیست‌های تحریم را زیر سؤال می‌برد. ما هم که همواره تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. لذا نباید ما در مسیری حرکت کنیم که دیپلماسی عمومی دشمن در آن سمت است.


♦ در مورد تخصص و تجربه آقای قاسمی همین بس که همه اعضای کمیسیون انرژی آقای قاسمی را مورد تأیید قرار دادند.

♦ آقای قاسمی تعهد داد که در عزل و نصب‌ها استقلال داشته باشد که این مسئله از دغدغه تمام نمایندگان بود.

 

قاسمی: علاقه‌ای به کار سیاسی نداشته‌ام و وزارت نفت را جای کار سیاسی نمی‌دانم

 

وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: افتخارم این است که سرباز کوچکی از خیل پاسداران انقلاب اسلامی هستم که پس از 8 سال دفاع مقدس تمام دوران خدمت خود را در سازندگی کشور گذرانده‌ام.

وی تصریح کرد: طی این دوران صدها پروژه بزرگ عمرانی به ویژه پروژه‌های نفت و گاز را با همکاری دیگر برادران در قرار گاه خاتم به انجام رسانده‌ایم؛ در این قرارگاه توانستیم کیفیت پروژه‌ها و زمانبندی آنها را به نرم جهانی رسانده و در کنترل قیمت‌ها نقش موثری انجام دهیم و با خروج شرکت‌های بزرگی مثل توتال و شل که روزی ما را تحریم کرده بودند توانستیم جایگزین آنها شویم.


وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: دلخوشی و عشق ما در قرار گاه خاتم این بود که پروژه‌های محرومیت زدایی را در مناطق محروم انجام دادیم.


قاسمی اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز اعم از استخراج، اکتشاف و ساخت پالایشگاه پروژه‌های متعددی را به انجام رساندیم که نمونه بزرگ آن پارس جنوبی است.


وی تاکید کرد: اکنون که بنا به وظیفه و تکلیف شرعی و انقلابی و با روحیه جهادی در اینجا حاضر شده‌ام به نمایندگان می‌گویم هر چه شما با رای خود تکلیف کنید همان را انجام خواهم داد.


وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه با عنایت و تعامل 20 ساله با وزارت نفت در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز، سند چشم انداز و برنامه پنجم. برنامه‌های خود را به مجلس ارائه کردم تصریح کرد: اهمیت تولید نفت و گاز در اقتصاد کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.


قاسمی در ادامه مهمترین برنامه خود را سرعت بخشیدن برداشت از میادین مشترک دانست و یادآور شد: 17 میدان مشترک دریایی و خشکی و 5 میدان گازی در کشور وجود دارد که علی رغم سرمایه گذاری‌ها در دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم اما برداشت ما از این میدان‌ها کافی نیست.


وی افزود: با حمایت‌های کمیته ویژه نظارت بر میادین مشترک برنامه بنده این است که برداشت از آنها را سرعت ببخشم.


وزیر پیشنهادی نفت به ارتقای جایگاه نفت ایران در جهان، منطقه و اوپک اشاره کرد و گفت: گرچه کشورهای دیگر در تولید نفت تلاش می‌کنند تا جایگاه دوم را به دست آوردند، برنامه بنده حفظ این جایگاه و کسب جایگاه دوم گاز است که در برنامه پیش بینی شده است.


قاسمی همچنین به گسترش اکتشاف نفت و گاز به ویژه در مناطق مرزی کشور نیز خبر داد.


وی جمع آوری گاز‌های همراه، افزایش صادرات گاز، توجه به توسعه بخش پتروشیمی سرعت بخشیدن به بخش‌های توسعه‌ای در بخش پالایشگاهی، توزیع گاز طبیعی برای بهره مندی مردم، سرعت بخشیدن به سیاست‌های اجرای اصل 44 از طریق شکل گیری بازارهای رقابتی‌ و حمایت از بخش خصوصی برای تولید و ارتقای کلان نفت را از برنامه‌های وزارت نفت عنوان کرد.


وزیر پیشنهادی نفت در ادامه این برنامه‌ها ایجاد بخش خصوصی برای تولید، فروش اوراق ارزی، ریالی، منابع بانک‌ها، توجه به سفرهای استانی، توجه به منابع انسانی وزارت نفت و ایجاد اعتماد و روحیه جهاد گری و انگیزه بهره‌وری را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت دانست.


وی همچنین به تعامل با مجلس اشاره کرد که از برنامه‌های مهم خود در وزارت نفت است.


قاسمی در خاتمه گفت: از ابتدای خدمت خود تا کنون علاقه‌ای به کار سیاسی نداشته‌ام و وزارت نفت را جای کار سیاسی نمی‌دانم و حضور در دولت را حضور در حزب و گروه تلقی نمی‌کنم.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

 

مخالفان

 

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان: عباسی بگوید تا چه اندازه با جریان انحرافی ارتباط داشته

 

♦ مقام معظم رهبری بارها فرمودند‌ "موازی‌کاری نکنید"، آقای عباسی باید به مردم ایران به صورت شفاف پاسخ دهد که به چه دلیل وقتی آقا فرمودند کار موازی نکنید، نماینده امور خارجی در آمریکای لاتین شدید.

♦ فردی که پیش از عباسی به او پیشنهاد شد تا نماینده ایران در آمریکای لاتین شود، این مسئولیت را نپذیرفت و ‌با اینکه فردی ولایی و خوب بود اما به دلیل که مقام معظم رهبری نسبت به موازی‌کاری بارها هشدار داده بودند، نمایندگی امور خارجه در آمریکای لاتین را نپذیرفت و برکنار شد. سؤال اینجاست که چرا آقای عباسی استعفا ندادند و نمایندگی امور خارجه در آمریکای لاتین را پذیرفتند، در حالی که آقای بذرپاش استعفا داد لذا جای سؤال است که چه فرقی بین عباسی و بذرپاش است؟ چرا او استعفا داد و گفت این نمایندگی را نمی‌پذیرم، اما عباسی این مسئولیت را قبول کرد؟


♦ عباسی باید بگوید که تا چه اندازه با جریان انحرافی ارتباط داشته است، همانطور که می‌دانیم طی یک سال، وی با جریان انحرافی و افراد شاخصه این جریان بسیار اخت بوده‌ ا‌ست.


♦ برخی می‌گویند عباسی فردی مدیر است البته همه می‌دانیم که تخصص وی ربطی به بحث ورزش و تعاون ندارد اما ممکن است بگویند که این فرد تخصص ندارد اما مدیریت دارد.


♦ عباسی در طول وزارت خود در وزارتخانه‌ تعاون همواره با اتاق تعاون و اتحادیه تعاون درگیر بوده است،  مقام معظم رهبری فرمودند که تا پایان سال 93 باید سهم تعاون از 5 درصد به 25 درصد برسد لذا عباسی باید پاسخ دهد‌ طی 5 سالی که در وزارت تعاون حاکمیت داشته، چه میزان از این امر مقام معظم رهبری را اجرا کرده است.


♦ در شهریور سال 89 نتیجه تحقیقات و بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد عباسی در وزارتخانه تعاون بر روی سایت قرار گرفت که نتیجه این بررسی نامطلوب و ناموجه است که این مدیریت نامطلوب عباسی در وزارت تعاون مطمئنا در وزارت ورزش نیز اثر خواهد داشت.


♦ در رابطه با افرادی که از طرف عباسی منتصب می‌شوند، باید بگویم چطور است فردی که در ستاد انتخاباتی شما فعال بوده و سپس به دفتر کارتان آمده است، به مخابرات می‌رود و در آنجا کارگری می‌کند، همچنین در خصوص بانک توسعه تعاون باید بگویم‌ رئیس این بانک برخلاف شرایط قانونی که باید معدل 14 داشته و مدرک آن مرتبط با بانک باشد، دارای معدل 12 و لیسانس دامداری است.


♦ عباسی هیچ برنامه‌ای برای ورزش و به خصوص جوانان ندارد، تنها در یک برگ از این مجموعه، برنامه نوشته شده است و مابقی آن فقط شعار و کلیات است که البته در همین برنامه نیز هیچ اشاره‌ای به ورزش روستایی نشده است.

 

صمد فدایی، نماینده مردم سنقر: تاکنون شما در طول زندگیتان ورزش کرده‌اید

 

♦ آقای عباسی در زمان تصدی وزارت تعاون با تعداد معدودی از تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها کار می‌کرد ولی نتوانست مدیریتی بر این تعاونی‌ها داشته باشد و مشکلات آنها را حل کند.

♦ اختلاف در زمان عباسی شدیداً مشهود بود و هیچ‌کدام از قوانین مصوب مجلس و دولت در بخش تعاون عمل نشد که از جمله آن اصل 44 و قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه بود.


♦ با وجودی که نظر رهبر معظم انقلاب بر تقویت تعاونی‌ها و اجرای اصل 44 و توسعه بخش خصوصی بود ولی اقدام مثبتی در این زمینه‌ها انجام نشد و حالا هم نمی‌دانم چگونه قرار است آقای عباسی در تشکیلاتی که در زمینه آن نه تخصص دارد و نه رشته تحصیلی وی است، مسئولیت قبول کند.


♦ فردا که شما وزارتخانه ورزش و جوانان را تحویل گرفتید، چطور می‌خواهید مسائل و مشکلات این بخش را حل کنید و چه برنامه‌ای برای ورزش محلات و روستایی و ورزش قهرمانی و بین‌المللی دارید.


♦ آیا در جامعه ورزشی افراد صالح‌تر و متخصص‌تر از خود را نمی‌شناختید که این پست را پذیرفتید و بنده نمی‌دانم که ورزش با تعاون چه سنخیتی دارد.


♦ آیا تاکنون شما در طول زندگیتان ورزش کرده‌اید و اگر ورزش کرده‌اید، در چه رشته‌ای بوده است.

 

موافقان

 

بهمن محمدیاری، نماینده مردم تالش: پایداری عباسی به اصول اولیه انقلاب

 

♦ به کارگیری همکاران موجه و دارای سوابق روشن در وزارت تعاون می‌تواند مؤید سخنان بنده در مورد آقای عباسی باشد.

♦ حضور در عرصه مجلس و وزارتخانه امکان تعامل و هم‌اندیشی و بهره‌گیری از توانایی‌های موجود در عرصه‌های ملی و مجلس را ارتقاء می‌دهد که این موضوع از ویژگی‌های مثبت و قابل اتکای آقای عباسی به حساب می‌آید.


♦ ما المپیک لندن را پیش رو داریم و مسابقات مقدماتی جام جهانی نیز شروع شده است و در آینده نزدیک هم مسابقات جهانی کشتی و دیگر رشته‌ها آغاز می‌شود، حتی اگر ما تعلل کنیم و این تعلل منجر به این شود که یک بار پرچم کشور ما در میادین ورزشی دنیا به اهتزاز در نیاید، ضرر کرده‌ایم.


♦ انتظار دارم که نمایندگان توانایی‌های آقای عباسی را در کنار هم قرار دهند و برای اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی در میادین مختلف ورزشی به آقای عباسی رای دهند. 

 

پایان جلسه ‌صبح ‌مجلس و تنفس یک ساعته نمایندگان‌


جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس که برای بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور تشکیل شده بود، با اعلام لاریجانی برای تنفس یک نمایندگان دقایقی قبل پایان یافت.

 

رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی

 


 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هر چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارتخانه های "تعاون، کار و رفاه اجتماعی"، "نفت"، ‌"ورزش و امورجوانان" و "صنعت، ‌معدن و تجارت" رای اعتماد دادند.

  

نمایندگان با 204 رای موافق،‌ 31 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 246 رای ماخوذه به وزارت "عبدالرضا شیخ الاسلامی" برای وزارتخانه  "کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی" رای اعتماد دادند.

 

نمایندگان با 216 رای موافق،‌ 22 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 246 رای ماخوذه به وزارت "رستم قاسمی" برای وزارتخانه  "نفت" رای اعتماد دادند.

 

نمایندگان با 218 رای موافق،‌ 20 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 246 رای ماخوذه به وزارت "مهدی غضنفری" برای وزارتخانه  "صنعت، ‌ معدن و تجارت" رای اعتماد دادند.

 

نمایندگان با 165 رای موافق،‌ 61 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 246 رای ماخوذه به وزارت "محمد عباسی" برای وزارتخانه  "ورزش و جوانان" رای اعتماد دادند.

اعتدال

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا